Groupe Renault satser endnu mere på motorsport og samler alle aktiviteter under et brand – Alpine.
Alpine har netop løftet sløret for, hvad det ikoniske franske mærke vil stå for i fremtiden. Og det kan siges enkelt. Alpine bliver synonymt med motorsport og eksklusive sportsvogne til feinschmecker-klientellet.
Indtil nu har Groupe Renaults aktiviteter på motorsports- og sportsvognssiden været samlet i tre enheder.
Først og fremmest Renault Sport, der med 300 mand, har udviklet ikoniske biler som ClioV6, R5 Turbo og senest Megane RS Trophy.
Derudover har der været Renault Sport Racing, der med 1200 ansatte har fokuseret på især Formel 1. Og så er der Alpine, der i 2018 lancerede en nyfortolkning af den ikoniske Alpine A110.
Nu samles alle kræfter under Alpine brandet, og udover 100 % commitment til Formel 1, vil Alpine udvikle sig til et sportsvognsmærke for first movers. I første omgang vil man udvikle tre nye modeller – alle 100 % elektriske.
Først vil der blive udviklet hot hatch i B- segmentet. Denne vil bygge på CMF -B EV platformen. Desuden kommer der en C-Segment Sports Cross Over, der bygger på CMF platformen. Og sidst, men ikke mindst, kan man se frem til en erstatning for sportsvognen A110. Også denne vil være 100 % elektrisk og udvikles i øvrigt i samarbejde med Lotus.
Alpine vil være spydspidsen, når det handler om udviklingen af ny teknologi, materialer mm. Alt sammen noget, der senere kan benyttes i Groupe Renaults andre biler.
Både Alpine og Renault har en lang og glorværdig historie, når det handler om motorsport. Hvad enten det er rally, Formel 1 eller langdistanceløb. Og netop motorsport er kernen i Alpines ambitiøse planer – også indenfor F1, hvor man styrker sit engagement.
Om Alpine:
Alpine blev etableret tilbage i 1955 af Jean Redele. Han navngav sit firma efter der, hvor han syntes det var sjovest at køre – nemlig alperne – deraf navnet Alpine.
I 1962 introducerede han A110 modellen, og allerede dengang var Renault og Alpine tæt forbundne. Alpine blev solgt og serviceret gennem Renault forhandlere. I 1971 nappede Alpine titlen som vinder af Monte Carlo Rally – hvilket blev gentaget i 1973, hvor man i øvrigt også vandt konstruktørernes verdensmesterskab i rally. Alpine fik sin mest spektakulære triumf i 1978, da man vandt 24 timers løbet i Le Mans