Der er noget helt særlig i vente for danske Mustang-entusiaster, når Fords nye Mustang kommer til Europa næste år. Verdens bedst sælgende sportsvogn er lige så brølende som altid. Den nye 2023 årgang har genkendelige elementer, der fastholder legenden bag den ikoniske bil og er nu opdateret med et fuldstændigt nyt design af bilens digitale displays i kabinen.
– At investere i udviklingen af en spritny Mustang er et heftigt statement på et tidspunkt, hvor mange af vores konkurrenter bevæger sig væk fra udviklingen og produktionen af konventionelle biler. Udover Fords investering på 50 milliarder dollars i elektriske biler frem til 2026 sættes der også fart på vores ICE-vækstplan ved blandt andet også at tilbyde betydningsfulde modeller og hybridvarianter af vores mest populære biler i Ford Blue-familien, siger Jim Farley, CEO, Ford.
Gennem de seneste 58 år er der solgt flere end 10 millioner Ford Mustang’er, hvor bilen gennem årene er blevet fornyet og opdateret kontinuerligt. Den ikoniske bil er en legende og har tusindvis af gange været på det store lærred, i alverdens tv-programmer, sangtekster, videospil og er desuden verdens mest ”likede” bil på Facebook.
Den mest højteknologiske Mustang til dato
Bag den syvende generation af Mustang gemmer der sig den hidtil mest avancerede teknologi til dato, der kombinerer det bedste fra fortid, nutid og fremtid. Den mest bemærkelsesværdige ændring er Ford Mustangs øvre instrumentpanel, der er spækket med ny teknologi.
Rattet er nyt og bag dette sidder et digitalt instrumentpanel på 12,4”, der kan personificeres med forskellige informationer alt efter førerens ønske. Skærmen flyder elegant over i det 13,2” store SYNC 4 midterkonsol1. Begge skærme giver føreren et let visuelt overblik, og samtidig er der rig mulighed for at føreren kan skræddersy sin personlige digitale oplevelse. For eksempel hvilke detaljer om bilen, man ønsker, og hvordan disse vises.
– Vi udviklede den nye Mustang efter vores kunders ønsker, og skabte den mest digitale Mustang til dato med en førerfokuseret kabine, siger Ricardo Garcia, interior design manager, Ford.
Bilens nye design betyder, at flere funktioner nu er integreret i bilens touchskærm, hvilket blandt andet har givet plads til trådløs opladning af en mobil i bilens midterkonsol.
Fords SYNC 4-system er fuldt kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto1, som uden problemer kan anvende FordPass-appen2, der er den letteste måde for kunderne at holde sig opdateret om bilens ve og vel.
Det nyeste B&O-anlæg giver en knivskarp lyd gennem de 12 højtalere og en subwoofer, mens Fords elektroniske lydteknologi har sørget for, at motorlyden fortsat kan nydes i kabinen.
Iøjnefaldende design med tidløse Mustang elementer
2023 udgaven af Mustang bidrager med moderne modspil til Mustangens ikoniske design, der appellerer til mange Mustang-entusiaster.
Bilens lave kølerhjelm er inspireret af det originale Mustang-design fra 1960’erne, blot opgraderet med nye LED-forlygter for at give bilen en endnu stærkere fremtoning. Bilens linjer, fra front til bagende samt dens slanke taglinje, er tro mod den første generation af Ford Mustang.
For første gang nogensinde har hver variant en unik front, hvilket giver kunderne rig mulighed for at vælge netop det look, der matcher deres personlighed.
Den helt nye Mustang lanceres med 12 farvemuligheder, herunder tre helt nye farver – Blue Ember, Vapor Blue og Yellow Splash. Kunder kan derudover tilvælge to forskellige 19” alufælge-design med sorte eller røde bremsekaliper – alle med Mustang-logo.
Flere sikkerhedsfunktioner: Mere teknologi
Den nye Mustang er udstyret med næste generation af Fords førerassistancesystemer, som også findes på Fords elektriske Mustang Mach-E. For eksempel skiltegenkendelse, automatisk hastighedsbegrænser, Intelligent Adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion, Lane Centrering Assist, Undvige assistance med flere3.
En anden vigtig funktion er ’Aktiv Vej Overvågning’ (Active Pothole Mitigation), der løbende holder øje med vejens tilstand og justerer bilens affjedring, styretøj og bremsning i forhold til f.eks. huller i vejen, hvilket sikrer at bilen leverer optimal respons.
Funktionen ’Stolen Vehicle Services’3 er også en ny funktion for Mustang-kunderne, der får adgang til funktionen via FordPass-appen. Kunderne kan også få gavn af mange andre funktioner i FordPass, hvor de blandt andet vil kunne bruge telefonen som nøgle til at starte og stoppe motoren, lokalisere bilen, opdateres om bilens brændstofniveau samt få adskillige informationer om bilens generelle tilstand.
Atletisk og sporty sports coupe og cabriolet
Den nye Mustang er en atletisk Mustang, der med opdateret hardware, ny software og ikke mindst en ny Generation IV 5,0 liter V8-motor, tager bilen til helt et nyt niveau.
– 2023 udgaven af Mustang er den mest atletiske og tillidsvækkende at sidde bag rattet i. Takket være bilens forskellige køreindstillinger og i kombination med den fintunede motor, affjedring og styretøj, giver Mustang en oplevelse af performance i særklasse. Uanset om gearkassen er automatisk eller manuel, og om vores kunder kører på almindelig vej eller på den lokale racerbane, så mærkes bilens performance helt tydelig, siger Ed Krenz, Mustang chief engineer.
Den nye cabriolet tilbyder ligesom sine forgængere maksimal frihed. Med et enkelt tryk aktiveres det isolerede foldetag, der et øjeblik efter har forvandlet Mustang til en cabriolet. Det nye foldtagsdesign samt baghjulstræk giver overraskende meget plads i bagagerummet. Det kan for eksempel rumme to golftasker.
Mustang GT: Den frække dreng i klassen
Den helt nye Mustang GT-variant kommer med seks brugerdefinerede køreindstillinger, der alle sammen sikrer den rette køreoplevelse uanset vejens underlag. Bilen tilbyder de klassiske køretilstande som ’normal’, ’sport’, ’slippery’, ’drag’ og ’track’ 4, mens kunderne også selv vil kunne definere en skræddersyet køretilstand, der tilpasses efter førerens præferencer.
Rev-matching teknologien er standard på Mustang GT. Rev-matching tilpasser og opretholder omdrejningerne mellem gearskift for at opnå en uafbrudt acceleration og balance, og gør ikke bare kørslen til en leg, men gør gearskiftene hurtigere og lettere – og giver en omdrejningslyd, der går lige i nakkehårene. Ønskes rev-matching ikke, kan systemet nemt slås fra.
Mustang GT-kunderne kan vælge mellem Fords 10-trins automatgear eller manuelt gear. En standard performance-pakke inkluderer 19” alufælge, et særlig sports-differentialespærre, 19” Brembo-bremsekalibrer og en Active Valve Exhaust, der giver føreren mulighed for at tilpasse motorlyden til det aktuelle kørselsmønster. Derudover er der mulighed for at tilvælge det unikke MagneRide® – en særlig avanceret støddæmperteknologi, der har stivere forfjedre og ekstremt hurtig respons på ændrede vejforhold og underlag5. En unik magnetisk væske stimuleres elektronisk til at give mere eller mindre modstand i støddæmpningen og giver ideel støddæmpning i forhold til kørselsmønstret.
Den syvende Mustang-generation bidrager et genkendeligt ikonisk design med moderne kant, der går mange år tilbage i tiden.
– Mustang GT har unikke designelementer, der lever op til en Mustang Performance. Den nye Mustang har mere kant og er endnu skarpere i sin fremtoning, men læner sig stadig loyalt op ad den klassiske Mustangs tidløshed og modige udtryk, siger Christopher Walter, design manager, Mustang.
Mustang GT har også fået større åbninger i frontgrillen, mens bilens aerodynamik er optimeret med nye motorhjelmsventiler og ny front splitter.
The Dark Horse: Ultimative evner på racerbanen
’The Dark Horse’ er den ultimative track-day bil, der slår sine bedste folder på en racerbane. Det er en bil, der uden tvivl løfter den tunge arv fra forgængerne.
Med udgangspunkt i det strømlinede, robuste design og den digitale oplevelse, leverer Dark Horse-serien den mest sportsfokuserede præcision af enhver Mustang til dato.
Hjertet af Dark Horse Mustang versionen er et højere output af den helt nye Generation IV V8-motor med unik Dark Horse-tuning for maksimal præstation og et eksklusivt design.
The Dark Horse leveres som standard med en performance-pakke, der blandt andet omfatter ekstra motoroliekøler kraftigere køleventilatorer, et Torsen-differentiale med meget mere. Perfomancepakken indeholder også tuning af bilens chassis, større krængningsstabilisatorer bagpå og kraftige frontdæmpere, 19” Brembo-bremser og Pirelli P Zero PZ4-dæk. Som kronen på værket medfølger MagneRide® også som standard (læs flere detaljer om performance-pakken i den engelske presseinformation, som er vedhæftet nederst).
En elektroniske drifter-bremse muliggør drifting på racerbanen. Den er udviklet så både nybegyndere og erfarne førere, kan forbedre deres færdigheder indenfor drifting4.
– ’The Dark Horse’ er mere end bare et navn. Med denne bil tilføjer vi et nyt ”designsprog” til Mustang, der er raffineret og samtidig et perfekt match til modellen. De visuelle ændringer, både udvendigt og indvendigt, sender et klart budskab om den røde tråd mellem Mustang-varianten og forståelsen af performance. Bilens udtryk – både i design og mekanisk, sætter en tyk streg under dette, mens features samtidig giver føreren øget selvtillid og bedre køreegenskaber, siger Joel Piaskowski, global director, Ford Design.
Det er ikke kun bilens køregenskaber på en racerbane, der er iøjnefaldende – det samme er bilens visuelle udtryk, der adskiller sig fra de andre varianter i den nye generation.
Forrest på bilen omgiver en tydelig skyggegrafik de mørklagte LED-forlygter, som komplementerer bilens blanke, sorte frontgrill og en nydesignet nedre kofanger, mens bilens nederste sideskørter og spoileren bagpå bilen fremhæver bilens race-udtryk.
I stedet for traditionelle Mustang-logoer optræder et nyt ’Dark Horse’ logo på bilens forskærme, bagpå samt i døråbningen, mens den ikoniske pony stadig pryder bilens front. Indvendigt er det traditionelle logo også erstattet af det nye ’Dark Horse’ logo i blandt andet bilens instrumentpanel og digitale display.
The Dark Horse er tilgængelig i en særlig ’Blue Ember’ metallak – en kølig og mørk nuance, der fremtræder med en varm glød, når bilen fanges i solens stråler.
The Dark Horse fører Mustang tilbage til global motorsport
Introduktionen af ’The Dark Horse’ kickstarter Fords tilbagevenden til global motorsport – herunder GT3, GT4 og NASCAR.
– Med denne nye Mustang, vil vi konkurrere i motorsport. The Dark Horse er ikke bare den oplagte bil, men timingen er også helt rigtig ift. at introducere bilen som en del af Mustang-familien. Vi føler os overbeviste om, at denne bil vil klare sig godt, siger Mark Rushbrook, global director, Ford Performance Motorsport.
En særlig Dark Horse S er bygget specielt til motorsport, og man har i den forbindelse fjernet alle ikke-nødvendige dele fra den almindelige Dark Horse. Indvendigt er bilen blevet udstyret med alt fra sikkerhedsnet, et racersæde med særlige sikkerhedsseler, racerrat osv. for, at bilen lever op til betingelserne for at kunne deltage i motorsportsløb.
Ford vender tilbage til GT3-racing med en helt ny Mustang GT3 IMSA-racerbil, som kunderne vil kunne opleve i 24 timers-løbet i Daytona i 2024.
Danske priser på 2023 udgaven af Ford Mustang offentliggøres tættere på lancering i 2023.