Volvo Cars tredobler produktionskapaciteten for elbiler på sin fabrik i Gent, Belgien, som led i at imødekomme den hurtigt voksende efterspørgsel efter Recharge-modelserien.
Kapacitetsforøgelsen kommer samtidig med, at Volvo Cars offentliggør sine helårsresultater for 2020-salget, som viser en stærk vækst i salget af Recharge-modeller. Recharge-bilernes procentandel af det samlede salg blev mere end fordoblet i 2020 sammenlignet med 2019. I Danmark ses samme stærke tendens hvor Recharge bilerne i 2020 udgjorde 32% af det samlede salg. I 2021 forventer Volvo Car Danmark, at denne vil stige yderligere således at over halvdelen af alle solgte Volvo-biler i Danmark vil være elektrificeret.
I 2022 vil elbilkapaciteten på Gent-fabrikken være mere end tredoblet i forhold til de nuværende niveauer og udgøre omkring 60 procent af fabrikkens samlede produktionskapacitet.
Fremtiden er Elektrisk
Gent forbereder sig i øjeblikket på at tage endnu en fuldelektrisk Volvo-model, baseret på CMA-modulær køretøjsarkitektur, i produktion senere på året. Fabrikken bygger allerede XC40 Recharge, Volvo Cars’ første fuldelektriske bil, samt en plugin-hybrid version af XC40.
“Vores fremtid er elektrisk, og kunderne kan tydeligvis lide det, de ser fra vores Recharge-modeller,” sagde Javier Varela, Head of Global Industrial Operations and Quality. “I takt med at vi fortsætter med at elektrificere vores modelserier og øger vores elektriske produktionskapacitet, er Gent en reel banebryder for vores globale produktionsnetværk.”
Volvo Cars forpligter sig på at blive en stærk elbilproducent i premium-segmentet, og i de kommende år vil virksomheden lancere flere fuldelektriske biler. Målsætningen er, at det globale salg i 2025 består af 50 % rene elbiler og resten af hybrider.
Mens Gent er det første af Volvo Cars’ globale produktionsnetværk, der begynder at bygge fuldelektriske biler, har virksomheden også planer om at øge produktionskapaciteten for elbiler på sine andre fabrikker over hele kloden.
Sidste måned annoncerede Volvo Cars også, at man vil samle elmotorer på drivlinefabrikken i Skövde, Sverige, og planlægger at etablere en komplet, intern elmotorproduktion i midten af indeværende tiår. Virksomheden investerer 700 millioner SEK til dette formål i de kommende år, og investerer desuden betydelige midler i internt design og udvikling af elmotorer til næste generation af Volvo-biler.