Der er masser af penge at spare ved at købe en brugt bil fremfor en ny. Men det er vigtigt at være kritisk og vide, hvad du skal holde øje med, når du køber bilen brugt. Teknisk chef for Bridgestone, verdens største dækproducent, giver dig her sin egen tjekliste til køb af brugt bil.
– Allerførst, så skal du være kritisk, når du køber en brugt bil, uanset om du køber den hos en forhandler eller en privatperson, begynder teknisk chef Jesper Sørensen. Tjek altid de oplysninger, sælger giver dig og stol på din mavefornemmelse. Men ikke kun! Sæt dig grundigt ind i dine behov og i biltypen, før du skriver under på slutsedlen.
Køber du bil hos en forhandler, har du to års reklamationsret.
1. Kan det overhovedet betale sig at købe en gammel bil?
Du sparer selvfølgelig en del penge, når du køber brugt. Men ældre biler er ofte dyrere i ejerafgift, fordi de har dårligere benzinøkonomi, og jo ældre bilen er, jo flere uforudsete udgifter risikerer du. Til gengæld er værditabet lavere ved køb af en ældre bil.
2. Hvor gammel må bilen være?
Du får det bedste køb, hvis du køber en bil, der er 2-3 år gammel. På den korte tid er bilen blevet markant billigere, men er stadig så relativt ny, at der ikke er mange udgifter på den. Er bilen ældre end seks år, kommer udgifterne til reparationer og vedligehold typisk.
3. Er der restgæld i bilen?
Hvis der er restgæld i bilen, risikerer du at hænge på den. Det tjekker du nemt på tinglysning.dk: www.tinglysning.dk/t/#/top/forespoerg/bilbogen Du skal bruge bilens stelnummer – det står på registreringsattesten.
4. Kan du stole på de oplysninger, sælger giver dig?
Better safe than sorry… På trafikstyrelsen.dk kan du indtaste bilens registrerings- eller stelnummer og få adgang til synsrapporter. Her kan du se, hvornår bilen blev indregistreret første gang, aflæse dens kilometertal og se, hvornår den var til syn sidst – og sammenholde det med sælgers oplysninger.
5. Har bilen tidligere haft skader?
Spørg efter bilens servicebog.
6. Tjek dækkene grundigt
Dækkene er dit eneste kontaktpunkt med vejen og særdeles vigtige for din sikkerhed, understreger Jesper Sørensen fra Bridgestone.
Så ned på knæ og undersøge dækkene: Hvor gamle er de? Er de slidt ens, og er det samme type dæk for og bag? Er dæk slidt uensartet kan det være tegn på, at bilen har mekaniske problemer. Og Hvor slidt er dækkene egentlig – undersøg dem grundigt for revner eller slid og tjek mønsterdybden: Ifølge loven skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm, men Jesper Sørensen anbefaler en mønsterdybde på minimum 3 mm og 4 mm for vinterdæk. Du kan måle mønsterdybden med en tændstik – 3 mm svarer til svovlstykket på tændstikken.
Sørg for at forhandle dig frem til at få vinter- eller sommerdæk med til bilen også. Og husk at tjekke mønsterdybden på dem også.
Er der reservehjul med til bilen? Og hvordan er standen på det?
7. Kig forruden grundigt igennem for stenslag
Selv et lille slag kan hurtigt udvikle sig til en revne.
8. Kig på lakken
Er den ensartet – er der ridser eller mærker i lakken? Er der rust på bilen?
9. Prøvekør bilen
Giv den gas og husk at køre både i by og på motorvej. Du skal ikke nøjes med en fem minutters tur – kør mindst 20 kilometer, så du får en god fornemmelse af bilen, og hvordan den er at sidde i. Bilen må ikke ryste, rasle eller have mystiske lyde, hverken ved start eller kørsel. Tænd for ventilationsanlægget – både på varme og kulde og tjek sædevarmen
10. Sidder du godt i bilen og er udsynet, som det skal være?
Sørg for at indstille sædet og rattet, så du sidder godt og mærk efter om pedaler og gear føles OK.
Så er der bare tilbage at ønske dig held og lykke med købet!