De to stiftere og tidligere krigsveteraner Anders Kjærgård Nielsen og Emil Luther Jensen står sammen med deres forretningspartner Haris Bejtić bag virksomheden Muscle House, der sælger kosttilskud, træningstøj og -udstyr. De har netop fået 1,25 mio. kroner fra Christian Arnstedt i Løvens Hule, og kapitalindsprøjtningen skal bl.a. bruges til at videreudvikle private label og indtage nye markeder i udlandet. Målet er en omsætning på 200 mio. kroner om blot tre år.
Fitness-branchen har været under voldsomt pres gennem de seneste Corona-nedlukninger, men træningen og den sunde livsstil er blot flyttet ind hjemme hos danskerne i stedet. Det har givet Muscle House et kæmpe boost, da virksomheden har specialiseret sig i onlinesalg af alt lige fra kosttilskud til træningstøj, udstyr, slik uden tilsat sukker og kaloriefattige dressinger. Muscle House har desuden gjort det muligt for kunderne at blande proteinbars med forskellige smage, så man ikke behøver købe 12 ens, hvilket virksomheden var blandt de første til at tilbyde online på det danske marked.
Det stærke venskab, der blev stiftet under udsendelsen til Afghanistan, blev startskuddet for Muscle House, der startede som en fysisk butik i Horsens tilbage i 2014. Kort tid efter blev der sat strøm til webshoppen, hvor pakkerne blev pakket og sendt fra butikkens baglokaler. Meget vand er løbet under broen siden da og de nu i alt tre butikker i Horsens, Odense og på Nørrebro udgør et fint udstillingsvindue for Muscle House, selvom langt størstedelen af omsætningen på 55 mio. kroner i 2021 kom fra salg via nettet. Salget genererede en bundlinje på 1,7 mio. kroner i seneste regnskabsår.
Begge stiftere har altid sat virksomheden forrest – blandt andet flyttede Emil sit hjem fra Silkeborg til Odense, da Muscle House skulle åbne butik i Odense, hvor han boede på et lille værelse, indtil butikken var på benene. At sætte sig selv i anden række over virksomheden har også resulteret i, at både Anders og Emil har været nede med stress i en længere periode. Det hårde arbejde har dog betydet at Muscle House er gået fra at omsætte for 40.000 kr. om måneden til hele fem mio. kroner måneden på kun syv år.
– Når man er vant til at løbe med 110 km/t i timen, overser du mange af advarselslamperne og kroppens signaler. Men fordi vi begge har været ukampdygtige over længere perioder, ved jeg, at vi nu vil have nemmere ved at spotte en eventuel stress-deroute, før det er for sent, lyder det fra Emil Luther Jensen, der sammen med Anders Kjærgård Nielsen og Haris Bejtić står bag Muscle House.
Efter præsentationen af virksomheden i Løvens Hule kunne fire ud af fem løver se sig selv som en del af virksomhedens ejerkreds, hvilket startede en budkrig. Christian Arnstedt løb dog med sejren med et bud på 10 procent af virksomheden for 1,25 mio. Én af Arnstedts hidtil største investeringer som Løve siden sin debut i 2019.
– Muscle House er et helt unikt team med en helt særlig baggrund. Det er første gang, vi har set den type profil i Løvens Hule, men jeg er meget glad for at investere ind i en gruppe tidligere soldater, der har gjort tjeneste for Danmark. Jeg glæder mig enormt meget til at arbejde med dem og føler mig meget privilegeret af at få lov til at være med på deres rejse. På det menneskelige plan har jeg også stor respekt for dem. De har formået at omsætte deres baggrund og deres tilbagevenden til dansk jord til en energi og et fokus, som jeg er meget imponeret af, siger Christian Arnstedt, CEO i Blazar Capital.
En stor klangbund under den fremtidige vækst skal ifølge Christian Arnstedt findes i Muscle Houses egenudviklede produkter, som skal være med til at skabe endnu større vækst i fremtiden. Her er det første house-brand Wispy allerede lanceret – et produkt, som har været under udvikling i mere end to år, og som skal tage kampen op med nogle store konkurrenter i Danmark og i udlandet.
– Christian er vant til at banke nye virksomheder og brands op, og det var ham, vi drømte om at få med på holdet. Vi har jo allerede rigtig godt gang i salget, men vi håber, at vi kan bruge Christians kompetencer til at styrke vores brand og ikke mindst videreudvikle vores egne produkter, siger Anders Kjærgård Nielsen.
For yderligere information, se www.musclehouse.dk