Hvis du har prøvet at booke hotelophold uden at gå gennem de traditionelle rejsebureauer, ved du sikkert allerede, at der kan være rigtig mange penge at spare. På trods internettets store udvalg af bookingportaler og sammenligningstjenester, kan det dog være lidt af en jungle at finde frem til de bedste priser.
For at give dig de bedste forudsætninger for at gøre din næste rejse så billig som muligt, får du her 8 tips til at finde de billigste hotelpriser.
- Fokus på den samlede pakke
Der kan være stor forskel på, hvad der er inkluderet i dit hotelophold. Foruden den primære service, som i bund og grund er et værelse med en seng og et badeværelse, kan der ofte være inkluderet ekstra services som f.eks. morgenmad, adgang til fitness, parkering, WiFi, lån af cykel, egen terrasse eller shuttlebus til centrum.
Du bør derfor nøje overveje dine reelle behov på rejsen, da disse services naturligvis er bagt ind i prisen på hotelopholdet. Hvis du f.eks. er på storbyferie og opholder dig i byen hele dagen, er der måske ikke tid og overskud til fitness. Og hvorfor så betale for det? Det samme gælder terrassen, som sikkert ser både lækker og hyggelig ud på hotellets hjemmeside. Hvis du ikke får tid til at nyde udsigten, er det bare penge ud af vinduet.
Til gengæld kan det måske godt betale sig at vælge et hotel med morgenmad, selvom det er en anelse dyrere end alternative hoteller uden. I en storby kan det være både dyrt og besværligt at skulle købe sin morgenmad ude i byen.
Det hele afhænger af dine konkrete behov og planer for rejsen.
- Tjek nærområdet
Hotellets website præsenterer naturligvis altid sig selv og nærområdet fra den bedste vinkel. Beskrivelsen kan tid tider også være lidt svær at blive klog på, så formuleringer som ”kort gåafstand til …” kan afhænge af øjnene, der ser.
For ikke at købe katten i sækken, kan det derfor anbefales allerede hjemmefra at gå en tur rundt i hotellets nærområde. Det gøres meget nemt med Street View funktionen på Google Maps. Du taster blot hotellets adresse og kan så navigere rundt i nærområdet på gadeplan. Det er næsten som at være der selv og du vil hurtigt kunne få en fornemmelse af om kvarteret og området omkring hotellet, er et miljø, som lever op til dine forventninger – og ikke mindst om det matcher prisen på hotellet.
- Transportmuligheder
Transportomkostninger kan også blive en vigtig faktor, når du vælger hotel. Rejser du med fly, bør du f.eks. undersøge mulighederne for offentlig transport til hotellet. Hvis du bliver tvunget til at tage en taxa, kan lommepengene hurtigt få ben at gå på.
Tjek også de offentlige transportmidler mellem hotel og bymidten. Det er ikke helt uvæsentligt, hvor langt hotellet ligger fra f.eks. nærmeste metrostation eller busstoppested.
- Tjek ratings og brugeranmeldelser
En rigtig god kilde til at vurdere, om et givent hotel er value for money, er de mange sites med ratings og brugeranmeldelser fra tidligere gæster. De kan give en god fornemmelse af, om hotellet forsøger at sælge et glansbillede, eller om deres egne beskrivelser taler sandt.
Vidste du f.eks. at stjernesystemet for hoteller ikke nødvendigvis kan sammenlignes en til en på tværs af alle lande. Der er forskellige krav, hvilket betyder at et 4-stjernet hotel i ét land, sagtens kan svare til et 3-stjernet hotel i et andet.
- Rabatkoder
Booker du hotel via nogle af de større bookingsites, vil du ofte opleve mulighed for at kunne indtaste en rabatkode i forbindelse med bookingprocessen. Det er nærmest gratis penge. Ser du sådan et indtastningsfelt, bør du lave en hurtig Google-søgning for at se, om du kan du kan finde en aktiv rabatkode.
- Medlemsrabat
En lang række af de større hotelbooking hjemmesider, giver mulighed for at oprette en gratis konto. Det kan varmt anbefales, da de ofte belønner deres medlemmer med gode hoteltilbud og rabatter.
Nogle tjenester giver også mulighed for at optjene gratis hotelovernatninger efter et givent antal bookinger. Det er da også værd at tage med.
- Vælg det rigtige tidspunkt
Det sidste råd er måske lidt af en no-brainer, men ikke desto mindre vigtig at nævne. Det handler i bund og grund om at være opmærksom på, at priser på hoteller stiger (naturligvis), når der er højsæson (skolernes ferier, weekender, i forbindelse med store begivenheder o.s.v.).
Som et eksempel er det ikke til at opdrive et hotel i München i forbindelse med Oktoberfesten. Så er du ikke til fadøl og lederhosen, er det nok ikke lige i september/oktober, du skal drage til München.