Drømmer du om at være herre i eget hus, og skifte livet som lønmodtager ud med et som selvstændig, så er der masser af muligheder for at realisere drømmen. Det vigtigste er at have en god idé og så få styr på det basale. Vi giver dig her et par gode råd med på vejen, hvis du gerne vil starte ud som iværksætter.
Løn og lønadministration
De fleste, som drømmer om at starte deres eget, er drevet af et ønske om økonomisk frihed. Men selvom man hurtigt kan visualisere salget af sin kommende virksomhed til en eller anden kapitalfond el.lign., så skal der ofte slides en del timer, inden et eventuelt salg nogensinde vil kunne komme på tale. I den periode skal man selvfølgelig også leve, og derfor skal man have sin løn. Men løn og lønadministration tager uforholdsmæssigt meget tid i hverdagen, og derfor er det værd at overveje, at outsource dette.
Løn er for de fleste en forudsætning, men som selvstændig tikker der ikke nødvendigvis bare et fast beløb ind på kontoen hver måned. Det kræver, at du har styr på finanserne og at din løn administreres korrekt. For mange vil det være fristende, i de gode perioder, at hæve en stor løncheck, og det må du også gerne, men du skal huske, at de penge du tjener som selvstændig, dem er der ikke svaret skat af. Dermed risikerer du at få både ører og forplantningsorgan i maskinen, hvis du bruger mere end du reelt har, og skattefar banker på døren.
Derfor bør du oprette en decideret og dedikeret firmakonto, hvor alle indtægterne går til, og hvor alle (firmarelaterede) udgifter trækkes fra. Det gør det nemmere at bevare overblikket. Det vil således også være fra denne firmakonto, at din løn udbetales til din private konto.
På en måde bliver du lønmodtager i dit eget firma, men slipper i hvert fald for at bekymre dig alt for meget om skat og trækprocenter. Derudover er det en del lettere at forhandle din løn, da det er dig selv der sidder i direktørstolen.
Få en revisor
Vi bliver lidt ved firmakontoen, for den primære årsag til, at virksomheder ikke overlever, er deres økonomi. Derfor er det en god idé at få en revisor. Din revisor skal ikke fastansættes i din virksomhed, men fungere som ekstern konsulent når du har brug for hans hjælp. Den konkrete frekvens og rammerne for en aftale er forskellig, men revisoren kan hjælpe dig med at få en god aftale i hus.
Årsagen til, at en revisor er en god investering, er at han kan hjælpe dig med dine regnskaber og instruere dig i, hvordan du skal handle og agere i hverdagen.
Hvad kan trækkes fra, hvad skal lægges til side og hvad skal SKAT have? Alt dette kan være uoverskueligt og flytte fokus fra det, du oprindeligt ville med din virksomhed.
Lav en forretningsplan
Man ser ofte iværksættere, der har en idé, men ingen plan. Det skal du undgå. Derfor bør du få lavet en forretningsplan med mål, delmål osv., så du hele tiden holder snuden i sporet. Forretningsplanen er med til at realisere dine iværksætterdrømme.