Annonce:

Hvorfor har tennis ikke et definerende computerspil?

Det kan virke en smule uretfærdigt, men det føles som om, at ethvert stort sportsspil altid bliver sammenlignet med FIFA.

Siden det første spil udkom i 1993, har FIFA været en af de mest indbringende computerspilsfranchises nogensinde, og selv det nylige brandskifte til EA Sports FC har ikke gjort det lettere for andre sportsbaserede computerspil at slå igennem.

Når det er sagt, er det måske ikke helt fair at sammenligne alle sportsgrene med FIFA, men sandheden er, at tennis længe har manglet et spil, der virkelig gør sporten retfærdighed. På trods af at have omkring 1 milliard seere på verdensplan – hvilket gør det til en af de mest populære sportsgrene i verden – er det tætteste, vi nogensinde er kommet på et virkelig godt tennisspil, Top Spin 4, som udkom helt tilbage i 2011.

Siden da har der kun været halvhjertede forsøg på at indfange sporten og konkurrere med den gigant, som FIFA er blevet. Men hvorfor er det sådan – og vil det nogensinde ændre sig?

Problemet med Tennis

Som nævnt tidligere er tennis en af de mest sete sportsgrene i verden. Ikke nok med det, så er det også en af de mest populære sportsgrene inden for casino– og bettingindustrien og tegner sig for næsten 20% af alle globale sportsvæddemål. Folk elsker at se tennis, at spille på tennis og at spille tennis, så det er lidt af et mysterium, hvorfor sporten aldrig har fået sit eget definerende videospil.

En af årsagerne kan dog være sportens mekanik. I sin kerne er fodbold et meget simpelt spil. Spillerne afleverer en bold til hinanden ved kun at bruge deres fødder og forsøger at få bolden i modstanderens mål. Der er selvfølgelig nuancer, men det er i bund og grund essensen af sporten – og det gør den utroligt alsidig for spiludviklere.

Tennis derimod er en sport, der afhænger af komplekse bevægelser, præcis timing og avanceret fysik, hvilket gør det langt sværere at omsætte til en gnidningsfri og engagerende spiloplevelse. Spillerne bevæger sig heller ikke frit på en åben bane, men er begrænset til få felter på en tennisbane og skal udføre hurtige retningsskift og reaktioner på brøkdele af et sekund for at vinde point.

Et andet stort problem er selve bolden. Uanset om vi taler om bordtennis eller traditionel tennis, bevæger bolden sig ikke blot i lige linjer – den spinner, hopper forskelligt afhængigt af underlaget og reagerer dynamisk på måden, den bliver slået på. At udvikle en spilengine, der præcist kan simulere alle disse elementer, er en enorm udfordring. Det er netop derfor, at mange tennisspil – inklusiv Top Spin 4 – ofte føles stive, upræcise og mere arkadeagtige end realistiske.

Vil det nogensinde ændre sig?

Man kunne tro, at med udgivelsen af Xbox Series X og PlayStation 5 burde spiludviklere være i stand til at ramme alle nuancer af et tennisspil. Og på mange måder ville man have ret. Men chancerne for at lykkes er stadig små – især når man tager endnu en vigtig faktor i betragtning: spillerne.

I FIFA kan man vælge mellem et væld af hold, både klubhold og landshold. I tennis derimod kan man kun vælge bestemte spillere. Det er ikke helt det samme at spille en sæson med Djokovic i Wimbledon som at tage sit eget land hele vejen til en VM-finale.

Den følelsesmæssige forbindelse, der opstår i holdsport, er ikke den samme i individuelle sportsgrene, og selvom man kan spille som de højest rangerede tennisspillere, er der mindre følelsesmæssig investering i spiloplevelsen.

Af denne grund tror vi ikke, at tennis nogensinde vil få et definerende videospil. Men intet er umuligt. Vi ville elske at blive modbevist og sidde og spille et fantastisk tennisspil om et par år, men indtil videre ser det ud til, at FIFA altid vil være kongen.

Har du læst?

Flere populære artikler

Annonce:

Seneste artikler

Annonce:

HAR DU LÆST?

Annonce:

Følg Mandesiden

74,000FansLike
19,800FølgereFølg
Annonce:

Auto Show Annonce

Altid gratis artikler