Ny undersøgelse viser sammenhæng mellem fascination af kendte og lavere testresultater
Er du typen, der elsker reality-tv og ved alt om kendtes privatliv? Du er ikke alene. Men det kan vise sig at påvirke mere, end man lige regner med.
Et nyt studie fra Ungarn viser nemlig, at mennesker med stor interesse for kendte scorer lavere i forskellige kognitive tests.
Med andre ord: Jo mere man går op i berømtheder, jo dårligere ser det ud med evnen til at tænke klart og hurtigt.
Kendisinteresse hænger sammen med lavere mental præstation
Undersøgelsen er lavet af et forskerhold og er offentliggjort i tidsskriftet BMC Psychology.
Her blev 1.763 voksne testet med opgaver, der måler evner som hukommelse, sprog og mønstergenkendelse.
Samtidig svarede deltagerne på spørgsmål, der målte hvor optaget de var af kendte. Eksempler på udsagn i testen var:
– “Jeg føler mig stærkt knyttet til mit idol.”
– “Jeg vil gerne kende alt om mit idols liv.”
– “Hvis mit idol bad mig om at gøre noget ulovligt, ville jeg måske overveje det.”
Folk der svarede ja til mange af spørgsmålene, klarede sig generelt dårligere i de kognitive opgaver.
Reality og kendiskultur stjæler fokus
Ifølge forskerne handler det ikke nødvendigvis om, at man er født mindre intelligent.
Det kan også være, at interessen for kendte fylder så meget mentalt, at der mangler energi til andet.
De mener, at hjernen kun kan rumme en vis mængde opmærksomhed. Og hvis man bruger meget af den på at følge kendisser, kan det gå ud over andre funktioner.
Det kan f.eks. betyde, at man har sværere ved at lære nye ting, træffe beslutninger eller holde fokus i hverdagen.
Det handler ikke om at være fordømmende
Forskerne siger, at resultaterne ikke skal bruges til at udskamme nogen. Det er helt normalt at være nysgerrig på kendte.
LÆS OGSÅ: Forskning: Penge kan købe lykke og det er ingen øvre grænse
Men de foreslår, at man tænker over, hvor meget opmærksomhed man bruger på det.
Studiet siger heller ikke, at reality-tv i sig selv sænker IQ. Men der kan være en sammenhæng mellem det indhold vi forbruger og den måde vores hjerne fungerer på.
Fremtidige studier skal grave dybere
Forskerne lægger vægt på, at man endnu ikke kender årsagen bag sammenhængen.
Det kan være, at lavere intelligens fører til større interesse for reality og kendte. Men det kan også være omvendt.
Derfor opfordrer de til mere forskning på området. Blandt andet vil de undersøge, hvordan vores medievaner påvirker hjernefunktioner over tid.
Målet er ikke at pege fingre – men at forstå, hvordan moderne kultur og digitale medier former vores måde at tænke på.