Huller i asfalt er et evigt problem, der koster millioner at udbedre og skaber frustration for bilister. Men nu arbejder forskere på en løsning, der kan gøre veje langt mere holdbare.
En ny type asfalt, udviklet af forskere fra King’s College London og Swansea University, kan reparere sig selv ved hjælp af biomasse og kunstig intelligens. Målet er at skabe veje, der holder længere og kræver færre reparationer.
Asfalt inspireret af naturens egne mekanismer
Ideen kommer fra naturens evne til at reparere sig selv. Træer kan vokse nye grene, og visse dyr kan regenerere tabte lemmer.
Forskere forsøger nu at overføre denne evne til veje.
Problemet med traditionel asfalt er, at den bliver sprød over tid.
Når bitumen – det klæbrige sorte bindemiddel i asfalt – udsættes for ilt, bliver det hårdere og mere skrøbeligt. Det fører til revner, som med tiden bliver til huller.
Den nye asfalt indeholder naturlige spore-mikrokapsler og genopbyggende stoffer fra biomasse.
Når der opstår små revner, aktiveres de reparerende komponenter og begynder at lukke skaden.
Laboratorieforsøg har vist, at materialet kan reparere mikrosprækker på under en time.
Kunstig intelligens gør forskningen hurtigere
At udvikle en ny type asfalt kræver enorme mængder data og test. Her kommer kunstig intelligens ind i billedet.
Forskere har brugt maskinlæring til at analysere, hvordan bitumen ældes og mister sine elastiske egenskaber.
LÆS OGSÅ: “Usynlig skulptur” solgt til 130.000 kroner
Ved hjælp af Google Cloud er der udviklet et data-drevet model, der kan forudsige, hvordan og hvornår asfalt vil begynde at revne.
Teknologien gør det muligt at finde de bedste sammensætninger til en mere holdbar vejbelægning.
Kan revolutionere vejnettet
Selvreparerende asfalt er stadig på udviklingsstadiet, men potentialet er enormt.
Hvis teknologien kan implementeres i stor skala, kan det betyde store besparelser for både staten og private vejmyndigheder.
Færre vejreparationer vil ikke kun spare penge, men også reducere CO₂-udledningen fra asfaltproduktion og tungt vejarbejde. Det vil gavne både økonomien og miljøet.
Forskerne bag projektet mener, at den nye teknologi kan spille en vigtig rolle i at skabe mere bæredygtige veje.
Dr. Francisco Martin-Martinez fra King’s College London ser store muligheder i at bruge naturens egne mekanismer til at forlænge vejenes levetid.
Hans kollega, Dr. Jose Norambuena-Contreras fra Swansea University, mener, at Selvreparerende asfalt kan blive en nøgle til at udvikle veje, der både er mere slidstærke og klimavenlige.
Fremtiden for vejbelægning
Hvis teknologien bliver udbredt, kan den ændre måden, veje bliver vedligeholdt på.
Slidt asfalt vil ikke længere kræve dyre og tidskrævende reparationer, men vil kunne reparere sig selv løbende.
Veje, der kan holde sig intakte i årtier uden større vedligeholdelse, kan være fremtiden.
Det kan betyde færre vejarbejder, færre huller i vejene og en mere jævn køreoplevelse for alle.