Kan kunst være usynlig? Den italienske kunstner Salvatore Garau mener, at det ikke er nødvendigt at kunne se en skulptur for at opleve den.
I 2021 skabte han stor debat, da han solgte en skulptur, der slet ikke findes i fysisk form.
Værket, som han kalder Io sono (“Jeg er”), består af ren tomhed. Alligevel blev det solgt ved en auktion i Italien for 15.000 euro (ca. 130.000 kroner).
Køberen modtog hverken en statue eller et fysisk objekt, men derimod et ægthedscertifikat og en række instruktioner til, hvordan værket skulle “udstilles”.
En tom plads eller et fantastisk skulptur?
Garau forklarer, at hans skulptur ikke blot er ingenting, men snarere et rum fyldt med energi og tanker.
Han mener, at selv tomhed har en vægt og en betydning, og at kunst ikke nødvendigvis skal kunne ses eller røres.
Ifølge kunstnerens instruktioner skal værket placeres i et åbent område på mindst fem gange fem fod i køberens hjem.
Der må ikke stå noget i vejen for skulpturens “tilstedeværelse”.
Ikke alle er enige i, at et tomt rum kan kaldes kunst. Kritikere mener, at Garau blot udnytter kunstverdenens fascination af det abstrakte.
Andre roser ham for at udfordre, hvordan vi tænker om kunst og kreativitet.
Ikke den første “usynlig skulptur”
Garau har tidligere skabt andre usynlige skulpturer. I februar 2021 præsenterede han Buddha in Contemplation på en plads i Milano.
Det eneste synlige tegn på værket var et stykke tape på jorden, der markerede, hvor det “stod”.
LÆS OGSÅ: Trump håner Taylor Swift efter Super Bowl: “Hun blev buhet ud af stadion”
Senere samme år installerede han Afrodite Cries foran New York Stock Exchange. Her var værket markeret af en hvid cirkel på jorden.
I 2023 skabte han to nye usynlige skulpturer med titlen LOVE, IMMENSE LOVE i Jerusalem.
Den ene blev “placeret” på Tempelbjerget og den anden nær Grædemuren.
Garau forklarede, at skulpturerne var skabt af “samme materiale som kærlighed”.
Kunst eller provokation?
Garau ser sine usynlige skulpturer som en øvelse i fantasi. Han mener, at det vigtigste ikke er at kunne se kunstværket, men at kunne forestille sig det.
“Du må se dem med hjertets øjne,” siger han om LOVE, IMMENSE LOVE. “De er tre meter høje, og deres form er den, du selv giver dem.”
Hans værker skaber stor debat. Nogle mener, at de er et dybt kunstnerisk eksperiment, mens andre ser dem som et forsøg på at provokere og udnytte kunstmarkedet.