Fra 1. april kan danske brugere få hjælp til at afkode skjult irritation i beskeder fra kæresten – eller chefen.
Er din kæreste egentlig sur, når hun skriver “Det er fint”? Eller gemmer chefens “Interessant tilgang” på en skjult kritik? En ny opdatering fra OnePlus forsøger nu at give os svaret.
Fra den 1. april 2025 ruller teknologimærket OnePlus en ny AI-funktion ud med navnet AI-PRIL – Artificial Intelligence Partner-Response & Interaction Logic. Funktionen bruger avanceret maskinlæring til at analysere beskeder og identificere skjulte faresignaler i alt fra ordvalg og tegnsætning til emoji-brug.
Læser mellem linjerne for dig
Formålet med AI-PRIL er at hjælpe brugeren med at undgå misforståelser og små digitale konflikter i hverdagen. Funktionen scorer beskeder på både en irritations-score og en såkaldt danger detective-score og foreslår løsninger, der kan afvæbne en potentiel konflikt.
OnePlus oplyser, at teknologien er trænet på to års data fra “passiv-aggressive beskedudvekslinger”. Og det gælder ikke kun kærestebeskeder – også e-mails fra chefen bliver analyseret for skjult utilfredshed.

Eksempler på oversættelser fra AI-PRIL:
- „Jeg ville bare lige tjekke ind…‟ = Hvorfor har jeg ikke fået en opdatering endnu?
- „Interessant tilgang.‟ = Jeg er ikke enig. Prøv noget andet.
- „Bare en venlig reminder.‟ = Første advarsel.
Emojis med en skjult dagsorden
Ifølge AI-PRIL er nogle af de mest brugte emojis slet ikke så venlige, som de ser ud:
- 👍 = “Jeg har set din besked – og jeg er stadig irriteret.”
- 🙂 = “Et smil på ydersiden, men jeg eksploderer indeni.”
- … = “Jeg svarer ikke – fordi jeg har noget at sige.”
Når kæresten skriver “Det er fint”
Funktionen har også analyseret almindelige vendinger fra parforholdet, som ofte signalerer noget andet end det, der står:
- “Det er fint.” = Det er overhovedet ikke fint.
- “Jeg er ligeglad.” = Jeg vil gerne have, du træffer det rigtige valg.
- “Vi tager den senere.” = Du ved bare ikke hvornår.
- “Ingen grund til at diskutere det nu.” = Glæd dig til næste gang, du mindst venter det.
Støttet af FOOL
Funktionen er udviklet med støtte fra FOOL – Fonden for Omsorg, Ordentlighed og Løsningsfokus – der arbejder for “et Danmark med færre surmuler og flere smil”.
Ifølge Silva-Rosa Stepanian, PR Manager for OnePlus i Danmark, skal AI-PRIL give danskerne et værktøj til at forbedre den digitale dialog:
“Det handler om at forstå de små signaler, før de bliver til store problemer. Vi håber, at AI-PRIL kan mindske misforståelser – og måske redde et par forhold og fredagsmøder undervejs.”
Tilgængelighed
AI-PRIL bliver tilgængelig via softwareopdatering fra 1. april 2025 på alle kompatible OnePlus-enheder i Danmark.