Et svensk startup gør sig klar til en banebrydende testflyvning af Heart X1, der kan revolutionere regional luftfart.
Det svenske firma Heart Aerospace forbereder sig på at sende deres elektriske testfly, Heart X1, på sin første flyvning i begyndelsen af næste år.
Flyet, der har samme størrelse som deres kommende 30-sæders kommercielle model ES-30, skal teste virksomhedens banebrydende elektriske fremdriftsteknologi.
Siden grundlæggelsen i 2019 har Heart indsamlet over 1 milliard kroner til at udvikle miljøvenlig luftfart.
En milepæl for elektrisk luftfart
Heart X1 er designet som en prototype med proportioner tæt på ES-30. Flyet har en vingefang på 32 meter og skal lette fra Plattsburgh International Airport i New York.
LÆS OGSÅ: FIFA giver Saudi-Arabien den højeste VM-bedømmelse nogensinde
Området er valgt for sin lave lufttrafik og fokus på at støtte teknologiske innovationer.
Selvom rækkevidden på testflyet endnu ikke er bekræftet, forventes det at demonstrere virksomhedens elektriske fremdriftssystem.
Fokus på små lufthavne
Den kommende ES-30 er udviklet til at dække kortere distancer på op til 400 kilometer takket være et hybridfremdriftssystem.
Flyet kan lette fra korte landingsbaner og er målrettet mindre lufthavne i underbetjente områder.
Heart sigter ikke mod at konkurrere med de store luftfartsselskaber, men snarere skabe nye forbindelser mellem mindre regioner.
Konkurrence om emissionsfri flyvning
Heart Aerospace er ikke alene om ambitionerne.
Den schweiziske virksomhed ZeroAvia arbejder på et hybridfly, der bruger brint, mens hollandske Elysian udvikler batteridrevne fly, der kan transportere op til 90 passagerer.
Selvom udfordringer som batteriopladning og aerodynamik stadig skal løses, arbejder flere aktører målrettet på at gøre emissionsfri flyvning til virkelighed.
Test og fremtidige planer
Heart tester i øjeblikket kritiske systemer for at sikre en vellykket første flyvning af X1.
Næste skridt bliver udviklingen af X2, som skal teste et uafhængigt hybridsystem i 2026.
Målet er at lancere den kommercielle ES-30 i 2028 og tilbyde miljøvenlig luftfart til regionale markeder.